Alpine Antigravity 2018

Detta är min 13:e film med modellsegelflyg i Alperna. Sommaren 2018 reste jag söderut med flera vänner. Vi besökte och flög på ställen i Schweiz, Frankrike och Italien.

Filmen är 1 timme och 36 minuter lång. Filmen finns för gratis nedladdning här:

Full HD 1080x1920, 50fps, 10 Mbs, 6.93 GB

HD 720x1280, 50fps, 5 Mbs, 3.47 GB

SD 480x852, 50fps, 1Mbs, 812 MB

Se trailern för filmen på youtube!

Se även mina andra filmer!

Här kommer lite om resan och innehållet i filmen. Alla bilder nedan är tagna ur filmen.

2018 års resa gjorde jag tillsammans med Per och Linda och bröderna Anders och Thomas. Vi sammanstrålade i Cochem i Moseldalen, Tyskland. Vi turistade i staden och besökte Reichsburg Cochem där vi fick en guidad tur. Såklart åt vi gott och drack moselvin i dagarna två. Därefter åkte jag och besökte Heiner o Willi i Höchstadt. Jag hämtade en vinge till min Thermik 3XL som Heiner beställt till mig. Vi hann också med eftermiddag med flygning på Heiners lokala modellflygfält. De övriga åkte direkt mot Gebidempass. Jag anlände där dagen efter. Cochem-besöket är inte med på filmen.

Gebidempass ligger ovanför orten Visperterminen i Schweiz. Passet ligger på 2200 möh och har två magnifika hang. Ett hang mot väster och ett österut. Vi fick detta år flyga på båda sidorna under dagarna vi var där. På branterna nedanför Visperterminen finns Europas högst belägna vinodlingar. Här produceras de högklassiga Heida-vinerna. Vi bodde på Hotel Rothorn som hade nytt värdfolk från Frankrike. Maten hade blivit mycket bättre sedan förra gången med en riktig fransk gourmekock i köket. Tyvärr lät det som att de inte skulle vara kvar nästa år. Nästa mål var Semnoz i Frankrike. På vägen dit besökte vi borgen/slottet Château de Chillon strax söder om Montreux.

Semnoz är magnifikt hang ca 12 km söder om Annecy i Frankrike. Toppen ligger på 1600 möh, ca 1000 meter över dalen, och det är rejält brant. Det är ett västhang så det bästa lyftet är framåt eftermiddagen när solen värmer på. Vi var där och flög i tre dagar. Vi passade också på att turista i närliggande Annency som har ett medeltida centrum. Vi bodde på samma Hôtel Auberge Le Semnoz som året innan. Det är ett trevligt och prisvärt hotel med god mat.

Vi förflyttade oss sedan till Corps. Hotell Boustigue där vi bott tidigare var fullbokat första natten så slog vi på stort och bodde på slott Château Des Herbeys en natt. Vi gick all-in på kvällen och åt en utsökt fyra-rätters middag med champagne och vin som avslutades med kaffe och calvados. Resten av tiden i Corps bodde vi Bosustige. Det är ett lite slitet ställe men med en vidunderlig utsikt. När det är fint väder kan man äta frukost och middag ut i trädgården. Flög gjorde vi på tre olika hang i närheten av Corps; La Salette Les Opinions, Col de Faisses och Colombier. Col de Faisses är ett sydhang på en ås som löper ut från toppen l'Obiou (2790 möh). Själva hanget är 1700 möh och har en höjdskillnad på ca 800 m ner till dalen. Hanget ger enorma termiklyft vid bra väder men det kan även sjunka ordentligt också. Colombier är ett västhang men funkar även nordliga vindar då dalgången framför kanaliserar vinden rakt mot hanget. La Salette Les Opinions är det sämre av hangen i Corps. Flygningen är oftast turbulent. Vi hade tre bra dagar här med mycket bra flygning.

Resplanen och vädret styrde oss söderut mot Umbrien/Marche i Italien. Jag fick min önskan att besöka Colle di Sampeyre igen uppfylld på vägen mot Umbrien. Det ligger uppe i bergen nordväst om Cuneo i Italien. Närmaste lilla by heter Elva på sydsluttningen. På sydsidan av passet bredde stora gräsängar ut sig medan nordsidan var skogsbeklädd. Vi hittade en nyöppnad BnB La Buneta där vi bodde flott och billigt. Ena kvällen gick vi upp till grannbyn (10 hus och en kyrka). Vi åt en utsökt tre rätters middag med lokalt rött vin samt kaffe och grappa för 160 kr/pers. Helt otroligt om krogen går med vinst.

I Umbrien åkte vi mot staden Cagli i region Marche ca 70 km väster om Ancona. Flygstället, eller rättare sagt de två flygställena, ligger vid bergen Monte Tenetra och Monte Morcia, 6km fågelvägen söder om Cagli. De två hangen ligger 600m ifrån varandra, på var sin sida av en bergskam. Monte Tenetra vätter mot sydväst med enorm hästskoformat hang. Det är ca 900 m högt över dalbotten. Precis bakom hangkanten finns stor äng att landa på. Bättre hang är det svårt att hitta! I år bodde vi inte i Cagli utan på ett litet BnB Meraviglia mitt ute på vischan. Även det nyöppnat detta år. Vi blev väl omhändertagna av Claudia som drev stället. Varje morgon åt vi frukost ute på verandan eller uteplatsen på baksidan. Mycket mysigt!

Hanget vid Monte Morcia är ett nord- och osthang. Hanget delas av en bergskam som leder ut till själva toppen Monte Morcia. Man kan flyga på båda sidorna och passera över kamen. Det är ett spektakulärt hang men landningarna är lite svårare här. Det finns en yta vid hanget där man kan landa mindre lättare seglare. Har man större och tyngre modell kan man landa bakom hanget. Där finns en stor sluttande äng. Landningen här är relativt lätt men man måste korsa vägen och krypa under ett staket för att komma hit. Detta år blåste det bara västvindar så vi fick aldrig flyga på Monte Morcia.

Nu var det dags att vända kosan norrut. Nästa flygställe blev helt oplanerad. På väg till Monte Avena så hade vi bokat in oss på en så kallad Agriturismo dvs ett lantligt boende. I vårt fall Agriturismo Croda Bianca som låg högt upp en sydsluttning i norra Italien. De hade en kohage med fin utsikt där vi flög de mindre modellerna medans vi väntade på värdinnan som var försenad. Väl där så fick vi en underbar middag som vår värdinna lagade. Mycket trevligt ställe.

Sista flygstället tillsammans med hela gänget var Monte Avena. Det ligger i södra Dolomiterna i Italien. Hanget är drygt 1400 möh och ca 1100 m över dalen. Hanget är mycket brant och vätter mot syd-sydväst. Hanget genererar extremt stark termik framåt eftermiddagen under bra dagar. Landning är mycket enkelt då det finns en stor gräsäng precis bakom startplatsen. Berget används också av skärm- och hängflygare. De startar ca 700 m bort från oss modellflygare så det är inget problem att samsas om hanget. På toppen finns en bondgård som serverar enklare mat och god öl.

Efter Monte Avena så åkte Anders och Thomas hemåt. Jag, Per och Linda fortsatte till Passo Pordoi. Här har jag varit på tidigare resor. Platsen är en upplevelse i sig. Detta är hjärtat i Dolomiterna. Här finns flera mängder av nästan vertikala klippväggar. Många med runt 1000 meters stup. Vi flög i skidpisten på ca 2100 möh med utsikt mot Canazei. I år bodde vi bodde på ett för oss nytt hotell i Canazei, Hotel Canazei.

Sista anhalten med flygtema var modellsegelflygmässan i Schwabmünchen (som dock inte är med på filmen). Här ställer tillverkare ut sina segelflygmodeller. De flesta är skalamodeller av riktiga segelflygplan. Förutom utställningen på marken så förevisas modellerna även i luften. Mässan pågår under tre dagar och det är konstant flera modeller i luften från morgon till kväll. Mycket trevlig tillställning för segelflygnördar som jag.