Alpine Antigravity 2016

Detta är min 11:e film med modellsegelflyg i Alperna. Sommaren 2016 reste jag söderut med flera vänner. Vi besökte och flög på ställen i Österrike, Italien och Frankrike.

Filmen är 1 timma 20 minuter lång. Filmen finns för gratis nedladdning här:

Full HD 1080x1920, 50fps, 10 Mbs, 5.8 GB

HD 720x1280, 50fps, 5 Mbs, 2.9 GB

SD 480x852, 50fps, 1Mbs, 680 MB

Se trailern för filmen på youtube!

Se även mina andra filmer!

Här kommer lite om resan och innehållet i filmen. Alla bilder nedan är tagna ur filmen.

Resan 2016 gjordes tillsammans med Markku och bröderna Anders och Thomas. Vi hade planerat att först flyga drygt en vecka i Österrike innan vi fortsatte söderut till Italien. Första anhalt var Neukirchen am Grossvenediger. Vi hade förbokat Gasthof Neuhof för att flyga på Wildkogel. Vi bodde endast 100m från kabinbanan så vi hade nära till flygmöjligheterna men vädret satte käppar i hjulen. Det regnade ordentligt och det var tjockt med moln på bergstoppen. Vi gjorde en tur till närbelägna Bramberg där det finns ett litet modellflygfält. Vi hann flyga 10 min innan det började regna igen. Vad göra? Väderprognosen var dålig. Regnet skulle fortsätta mer än en vecka. Nästa anhalt som var förbokad var hotell Der Alpenhof i Grossarltal drygt 100 km österut. Där skulle vi möta upp med Gerhard, Heiner och Heinz, vänner sedan tidigare resor. Även där var väderprognosen lika dålig med regn. Vi tog ett beslut: vi åker till Italien till det goda vädret! Vi fick betala en hel del i avbokningsavgift men det var det värt.

Vi åkte till staden Cagli i region Marche ca 70 km väster om Ancona. Flygstället, eller rättare sagt de två flygställena, ligger vid bergen Monte Tenetra/Monte Morcia, 6km fågelvägen söder om Cagli. De två hangen ligger 600m ifrån varandra, på var sin sida av en bergskam. Monte Tenetra vätter mot sydväst med enorm hästskoformat hang. Det är ca 900 m högt över dalbotten. Precis bakom hangkanten finns stor äng att landa på. Bättre hang är det svårt att hitta!

Hanget vid Monte Morcia är ett nord- och osthang. Hanget delas av en bergskam som leder ut till själva toppen Monte Morcia. Man kan flyga på båda sidorna och passera över kamen. Det är ett spektakulärt hang men landningarna är lite svårare här. Det finns en yta vid hanget där man kan landa mindre lättare seglare. Har man större och tyngre modell kan man landa bakom hanget. Där finns en stor sluttande äng. Landningen här är relativt lätt men man måste korsa vägen och krypa under ett staket för att komma hit. Tur att det är kort antenn på sändaren nu för tiden.

Efter två flygdagar på vid Cagli fortsatte vi söderut till Monte Vettore. Här bodde vi på Hotel Regina Giovanna i Arquata del Tronto. Det finns flera ställen som man kan flyga vid Monte Vettore. De två bästa är i närheten av passet Forca Di Presta. Det väsliga hanget vetter in mot högplatån Piano di Castelluccio. Det är knappt 300 m högt men har en mycket bra landning. Här kan man få bra termiklyft också. Det ostliga hanget är mycket högre, ca 900 m, men har sämre landningsmöjligheter (lutande mindre gräsyta med en del sten). Lyftet var också sämre och utan termikinslag då solen inte värmer ostsidan under dagen. Efter 5 fina flygdagar så styrde vi kosan mot Corps i Frankrike.

Innan vi kom till Frankrike övernattade vi i Limone Piemonte. Här lyxade vi till oss med 4-stjärnigt Hotel Principe. Dagen efter besökte vi och flög vid passet Col de Tende på gränsen mellan Italien och Frankrike. Vi stod på Franska sidan men modellerna flög i Italien :-) Vi flög en kort stund innan lunch och forsatte sedan mot Corps i Frankrike.

Då vi bott i Corps tidigare resor så ville vi prova något ny ort. Det blev Saint-Bonnet-en-Champsaur en halv timmes bilfärd söder om Corps. Här bodde vi två nätter på Hotel Le Connétable. Saint-Bonnet var en väldigt liten by så vi flyttade sedan till Corps där vi bodde på Hotel Le Napoléon. Första dagen i Frankrike åkte vi till Alpe d'Huez. Vädret var bra förutom att hanget låg ömsom i molnen och ömsom helt klart. Vi lyckades flyga lite mellan molntussarna som svepte förbi. Mycket spännande!

På väg mellan Saint-Bonnet och Corps tog vi vägen över passet Col du Noyer. Precis väster om passet så stannade vid en högplatå med utsikt över Dévoluy. Här fanns slagna gräsängar så vi bestämde oss för att flyga våra elseglare. Väl uppe hittade vi termik och strax fick vi sällskap av 3-4 gåsgamar i samma blåsa. Sedan fylldes det på med ytterligare 3-4 gamar från ett annat håll, sedan ännu flera. Till slut låg ca 15 gåsgamar och circlade tillsammans med våra modeller. Det var mäktigt. Vi besökte också hanget Col de Faisses (inte med på filmen) där vi räknade bortåt 30 gåsgamar. Efter flytten till Corps flög vi två dagar på västhanget Colombier norr om Corps. Mycket bra hang som man når efter bilfärd på en mycket smal och brant grusväg och sedan en 30 minuter vandring de sista 100 höjdmetrarna.

Anders och Thomas åkte nu hemåt. Jag och Markku hoppades på väderprognosen för övermorgon som sada sydlig vind. Då skulle vi kunna flyga på Col de Faisses som är det mest spektaklära hanget vid Corps. Dagen innan gjorde vi en utflykt tillbaka till Dévoluy för lite ytterligare utforskning. Vi flög en kort stund på gräsängen som vi var på 3 dagar tidigare. Men denna gång saknades både termiken och gamarna.

Sista flygdagen i Corps och på resan blev uppe vid Col de Faisses väster om Corps. Vädret var inget vidare, mulet med regnet hängande i luften. Men vi var ju på plats så vi flög en stund på den svaga sydliga vinden. Efter 12-tiden så började det dugga så då gav upp och styrde bilen hemmåt.