Alpine Antigravity 2014

Detta är min 9:e film med modellsegelflyg i Alperna. Sommaren 2014 reste jag söderut med flera vänner. Vi besökte och flög på ställen i Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike och Tyskland.

Filmen är 56 minuter plus extramaterial. Filmen finns för gratis nedladdning här:

HD 720x1280, 50fps, 10 Mbs, 3.71 GB

Se även mina andra filmer!

Lite om resan och innehållet i filmen:

Första stoppet på resan var i Fiss, Tyrolen, i Österrike. Här anordnas flygmeetinget Flying Circus varje år. Här mötte jag upp med Anders och Thomas samt Johan med hela familjen. Meetinget och flygningen blev väldigt rumphugget då vädret var väldigt dåligt med regn och moln på toppen. Några korta flygningar blev det dock nere vid Fiss by. Efter det fortsatte jag, Anders och Thomas mot Schweiz medan Johan for hemåt.

I Schweiz besökte vi Palfries norr om Sargans. Här finns en flygställe med ett 1400 meter stup ner till dalen. Men vädret var dåligt så det blev bara en kort flygning 1 km bort samt övernattning innan vi fortsatte till Visperterminen med flygstället Gebidempass. Här mötte vi vår kompisar från Tyskland och Österrike. Vädret var mycket bra så det blev flera underbara flygdagar samt även en utflykt till Zermatt och Gornergrat för att se Matterhorn. Efter detta skiljdes vi åt och jag fortsatte själv söderut mot Italien.

Nästa stopp för flygning blev på Monte Mottarone i norra Italien, mellan Lago di Orta och Lago Maggiore. Det var en söndag så det var fullt med modellflygare från den lokala klubben. De var välkomnande och det var inga problem att få flyga. Vinden var väldigt svag och lyftet också. Lätta termikkärror hölls sig precis upp medan min Lynx fick lite motorhjälp då och då. Jag övernattade på ett av hotellen på toppen. Jag var enda gästen! Näste ställe som jag besökte var Monte Galbiga. Detta ställe hade jag letat upp mha Google Earth. En mycket smal grusväg gick upp till en vandrarstuga nära toppen. Väl där så fanns det ingen möjlighet att parkera och stället lämpade sig inte speciellt bra för hangflygning (dåliga landningsmöjligheter) så det var bara att åka ner igen. Usikten var dock helt fantastisk.

Resten av resan var helt oplanerad så jag kollade varje kväll vart jag skulle styra kosan nästa dag. Resan fortsatte åt sydväst. Tanken var att åka till Frankrike via Sestriere men jag hann bara till Pinerolo den dagen. På kvällen blev det en ny plan då jag insåga att Col de Tende inte låg så långt borta. Col de Tende är ett bergspass mellan Italien och Frankrike. På sydsidan finns en gammal serpentinväg med över 50 hårnålskurvor som tar dig 700 höjdmeter från dalen upp till passet. Vägen är numera avstängd då det finns en tunnel under passet. För att komma till toppen så måste man åka upp på den Italienska sidan. Väl uppe har man en vidunderlig utsikt och bra flygmöjligheter både mot syd och nordsidan. Uppe vid passet ligger också flera gamla militära fort byggda på 1880-talet. Här träffade jag två brittiska modellflygare som jag flög tillsamans med en dag. Vi bodde i orten Tende på den franska sidan.

Efter två flygdagar vid Col de Tende fortsatte jag på franska sidan mot Corps. På vägen dit passerade jag en av de högsta asfalterade vägarna i Europa, Col de la Bonette, på 2802 möh. Tyvärr var det moln och regn där uppe så utsikten försvann. I Corps finns flera ställen man kan flyga på men jag siktade in mig på en liten upptäcksfärd. Målet var bergstoppen Châtel väster om Corps. Jag kom upp till 1580 möh med bilen sedan var det 300 höjdmeter kvar till toppen. Efter en timmes vandring och klättring så var jag nästan uppe men stoppades av en 10 meter hög lodrät klippa. Det fanns uthuggna fotsteg och en vajer att hålla sig i. Jag lade ifrån mig packningen: ryggsäck, modell och kameran och klättrade upp. Scary! Med packning var det inte möjligt att klättra upp samt vädret var osäkert med risk för regn. Låga moln var det stundtals. Så jag gick ner och flög istället i närheten av där jag parkerat bilen. Hanget var en bergskam med drygt 300 m stup på ena sidan och en gräsklädd slutning på andra sidan. På hangkanten stod ett stort kors i stål. Under andra flygningen smackade min MPX Solius in i korset. Ena vinghalvan slets av och resten for över kanten och ner för stupet. RIP kära Solius.

Nästa anhalt för flygning på resan var Plateau d'Emparis öster om Grenoble. Här flög jag min Lynx tillsamans med gåsgamar.

Resan bar nu norrut via Schweiz till Le Schweisel, Vogeserna, i Frankrike. Två flygningar med Lynx och Thermik 3XL hanns med innan regnet tog över himmeln.

På vägen hem hälsade jag på Heiner och Willi i Höchstadt. Vi hann med lite flygning på Heiners hemmafält och en god middag på kvällen. Resan genom Tyskland brukar ofta bli en tråkig transportsträcka. Denna gång tog jag några extra dagar på mig. Det blev stop vid Wasserkuppe där det var full fart på flygningen på nordhanget.

Sista sträckan i Tyskland gick via Berlin där jag besökte deras flygvapenmuseum på den nedlagda flygbasen Gatow. Jag gjorde också ett stop vid den gamla flygplatsen Tempelhof (dock ej med på filmen). Flygplatsen är nedlagd sedan 2008. Området var, när jag besökte det, allmän park och aktivitetsområde.