Alpine Antigravity 2012

Detta är min 6:e film med modellsegelflyg i Alperna. Sommaren 2012 reste jag och Per Takman söderut. Vi besökte och flög på två ställen i Schweiz och tre i Frankrike.

Filmen är 1 timme och 36 minuter. Filmen finns för gratis nedladdning här:

HD 720x1280, 50fps, 6Mbs, 4.3 GB

SD 480x852, 50fps, 1 Mbs, 816 MB

Se trailern för filmen på youtube!

Ett smakprov från filmen: Crossfire Electro flygning vid Hahnenmoospass i Schweiz

Se även mina andra filmer!

Lite om resan och innehållet i filmen:

Efter slutpackning hemma hos Per gick resan via E4:an och Trelleborg samt nattfärja till Rostock i Tyskland. Därifrån till Hamburg och sedan söderut på A7 till Fulda där vi svängde av mot Wasserkuppe dit vi anlände vid lunchtid. Dags för lunch alltså. Jag blev ordentligt förvånad när restauranten vid flygskolan var stängd! Jag brukar alltid äta zigenar-schnitzel där. Det fick bli en annan restaurant i närheten av museet. Sedan skulle det flygas men där gick vi bet. Det hölls ett skalasegelflygmeeting och arrangören krävde att vi flög skalasegelmodeller samt betalade deltagaravgift. Då vi inte hade några lämpliga skalamodeller så blev det inget flugit. Lite tråkig attityd då de flesta deltagare endast flög icke-skala elseglare. Men men, vi tittade lite på de fina skalaseglarna på marken och begav oss sedan till Weiherberg. Det ligger ca 15 min bilväg norr om Wasserkuppe. Här var det full fart med flygandet med ca 30 piloter. Vi flög en timme innan vi åkte för att kolla efter nattlogi. Vi tog in på Hotel Berghof Wasserkuppe. Hotellet är gammalt och rustikt men rent och billigt. Dessutom har man restaurant så man kan få mat och öl på kvällen.

Weiherberg. Wasserkuppe syns i bakgrunden (Tyskland).

Dagen efter fortsatte vi mot vårt första bokade anhalt: Berghotel Hahnemoospass. Här sammanstrålade vi med gamla kompisar: Esbjörn, Gerhard, Heiner och Willi. Vi skulle ha två-tre flygdagar tillsammans men då väderprognosen inte var bra så åkte Heiner och Willi hem dagen efter. Prognosen stämde så det blev inte mycket flygande tillsammans utan vi gjorde utflykter till bla Interlaken istället. Det var väldigt många piloter på Hahnenmoos, ca 30 personer. De flesta från Schweiz och Tyskland. Det var skillnad mot de två tidigare gånger jag varit där då vi nästan varit ensamma. Som sagt vädret var inte bra så det blev en hel del väntande, snack med folk och en och annan öl slank ner. Vi fick dock en hel del flygande mellan skurarna. Det var inte någon termik utan elseglarna fick göra nytta. Jag flög mycket med min Crossfire Electro och Per med sin Storm Electro. Jag luftade också min Lynx Electro. Kul hade vi i alla fall trots vädret.

Discus på Hahnenmoospass (Schweiz).

Från Hahnenmoospass åkte vi genom Lötschbergtunneln med biltåg (Kandersteg-Goppenstein) till Visperterminen och Hotel Rothorn. Detta var andra och sista bokade anhalten. Visperterminen ligger halvvägs upp på berget till flygstället Gebidempass. Från Visperterminen åker man antingen linbana eller bil upp till Giw. Därifrån får man gå de sista 250 höjdmeter upp till passet. Det tar ca 45 minuter. Vi tog bilen då vi skulle ha modeller med oss men framförallt för att linbanan slutar gå kl 17. Det är lite tidigt då hanget vetter mot väst och lyftet kommer igång efter lunch och håller i sig till kvällen. Här hade vi bättre lycka med vädret. Här hade vi 5 underbara flygdagar. Första dagen med Gerhard som anlänt några dagar tidigare. Senare flög vi med Thomas och hans fru. Vi träffade även Etienne igen. Sommaren 2010 hyrde vi Etiennes föräldrars stuga i Giw. En kväll sammlades vi alla på vårt hotell för en öl. Etienne bjöd in oss för en titt i hans modellverkstad. Mycket trevligt! På Gebidempass flög jag med min Thermik XXXL och Crossfire Electro. Per flög sin Thermik XXXL och Storm Electro. En förmiddag gjorde vi en utflykt till badanläggningen i Leukerbad. Jättefint bad med allt: varmbad med jaccuzi, water jets, massagebubbel, bastu, längdbassäng och två vattenrutchkanor. Anläggningen är vackert beläget med alpernas klippväggar som fond. Kan rekommenderas.

Badanläggningen Burgerbad i orten Leukerbad (Schweiz).

På eftermiddagen efter badet så flög vi från en äng precis ovanför Visperterminen. Den flygningen var riktigt lurig. Det var små termikblåsor som gled uppför bergsidan. Emellan blåsorna var det så kraftigt sjunk att man trodde att modellen hade fått fnatt. Jag var tvungen att använda motorn för att modellen inte skulle försvinna ur synhåll. Allt gick dock bra. Vi fick ca 45 min flygning innan vinden vred för mycket och vi gav upp.

Krister flyger Crossfire ovanför Visperterminen (Schweiz).

Efter Gebidempass så hade vi tänkt åka söderut till Monte Generoso och sedan vidare till Frankrike. Men då vi utökat tiden vid Gebidempass så skippade vi Monte Generoso och åkte direkt till Corps i Frankrike. Vi tog in på samma hotell som förra gången jag var där: Hotel Boustigue. Hotellet ligger på berget ovanför orten Corps. En smal slingrig väg leder upp från Corps. Hotellet erbjuder ingen lyx men ligger väldigt fint. Utsikten är magnifik! Frukosten är spartansk men de har kvällsrestaurant med god mat och vin. Hotellet ligger i sutteräng och är svalt även när det blir 35 grader ute. Det gillar jag.

Förra gången jag var där så fick vi tips om ett hang som vi nu skulle besöka: Col du Colombier. Vi åkte dit men det var lite tidigt på dagen, lyftet hade inte kommit igång ännu. Vi fortsatte då till Alpe d'Huez. Detta var ett otroligt häftigt hang. Hanget var ca en kilometer brett och över en kilometer högt! Brant som attan och bara gräs! Här flög vi tillsammans med en far och son. Trots sol och blåst rakt in mot hanget var det lite trickigt att flyga. Det var bara termiklyftet som bar och emellan blåsorna sjönk det ordentligt. Här gällde det att flyga aktivt och hålla sig borta från sjunket. Vi hade en härlig eftermiddag med mycket flygning.

Per startar sin Storm Electro på Alpe d'Huez (Frankrike).

Dagen efter så åkte vi tillbaka till vårt tips, Sommet du Colombier. Nu var det mycket folk här. Parkeringen var nästan full. Jag räknade till 15 bilar och ca 25 piloter. Vi började med att äta lunch tillsammans vid parkeringen. Det blev bröd, ost, skinka, öl och vin. Vi svenskar drack ju såklart vatten. Sedan gick vi upp på hanget tillsammans. Hanget vette mot väster och en dalgång kanaliserade vinden rakt mot hanget. Det var ett konstant bra lyft som förstärktes av förbipasserande termik. Jag flög med min Crossfire Electro och min Simprop Pilatus B4. Per körde sin trogna Storm Electro men även hans Nemesis fick flyga en repa.

Start av en ASW15 på Sommet du Colombier nära Corps (Frankrike).

Sista dagen i Corps ville jag visa ett hang för Per, Col de Faisses, där jag och Markku hade flugit sommaren 2010. Detta är ett fantastiskt sydhang. Otroligt vackert belägget under bergstoppen l'Obiou. Vägen upp var blockerad pga skogsavverkning men vi hittade en annan väg upp på sydsidan. Det var en svag nordlig vind men lyftet på nordsidan var obefintligt. Vi provade då sydsidan och termiken var otroligt stark. Vi flög en timme innan vi tog paus. Efter pausen så hade nordvinden ökat och termiken på hanget bar inte längre. Vi var dock nöjda och hungriga packade ihop för dagen. Detta blev vår sista flygning under resan.

Krister landar sin Thermik XXXL på Col de Faisses (Frankrike).

På vägen hem så hälsade vi på hos Simon Wahl och hans firma SW-Composite. Han tillverkar Swift i två storlekar och en F3B-modell Energija. Vi fick ett mycket trevligt besök. Simon tipsade oss om en segelflygmässa som pågick i närheten. Den kunde vi inte missa. Mässan höll till på ett litet fullskala-flygfält. Alla de stora tillverkarna där och visade upp sina grejor. Det flögs också friskt med modellerna. Paritech flög bla tre stycken 7 meters ASH31 samtidigt. Vi såg också en aerobatik uppvisning med två roteflygande SZD 59 från HB-modellbau. Det var helt klart värt omvägen för att se mässan.

Sedan var det dags att åka hem. Resan gick via nattfärjan från Travemünde till Trelleborg. Frukost i Sverige hos min syster i Eslöv innan E4 togs oss hem till Stockholm igen.