Alpine Antigravity 2010

Min bästa flygfilm hittills! Min fjärde film ger skön återblick till min och Markkus modellflygresa sommaren 2010. Vi packade bilen full med seglare och åkte söderut till Alperna. Vi flög i Schweiz, Frankrike och Tyskland.

Filmen är 1 timme och 16 minuter. Filmen finns för gratis nedladdning här:

HD 720x1280, 50fps, 6Mbs, 3.39 GB

SD 480x852, 50fps, 1 Mbs, 651MB

Se trailern för filmen på youtube!

Se även mina andra filmer!

Lite om innehållet i filmen:

Nedresan gick genom Tyskland mot de bokade uppehållen i Schweiz. Söder om Stuttgart passade vi på att besöka hanget vid slottet Teck. Övernattning gjordes i Dettingen unter Teck efter tips från en modellflygare på hanget. Grannorten Kirchheim unter Teck är känt som hemort för modellfirman Graupner och Schempp-Hirth, tillverkaren av Discus, Ventus, Nimbus och Arcus.

Nästa anhalt var en sommarstuga vi hade hyrt tillsammans med våra vänner Gerhard, Heiner och Willi. Stugan ligger i Giw ovanför orten Visp i södra Schweiz. Uthyraren Etienne är själv modelllfygare. Här kunde man flyga precis utanför stugan eller gå upp till Gebidempass för att flyga stora plan. Hanget vätter mot väster så lyftet kommer igång sakteliga runt 12-tiden och är som bäst ca 3 på eftermiddagen. På förmiddagen flög vi vid stugan i små svaga termikblåsor. Efter lunch på restauranten ett stenkast från stugan gick vi upp till passet. Nu hade termiken växt sig riktigt stark och flygningen var mycket rolig. Jag var ibland orolig om planen skulle hålla för farten som man kom upp i. Allt gick dock bra. Efter en vecka här fortsatte vi till Grosse Scheidegg.

Grosse Scheidegg ligger på ett pass ovanför skidorten Grindelwald i Schweiz. Här bodde vi på hotellets annex, ett litet fristående hus med tre rum och förvaringsplats för modeller i källaren. Gerhards klubbkompis med son anslöt också så vi hade annexet för oss själva. Jag och Markku stannade 5 dagar. När vi anlände var en schweizisk modellflygklubb där och efter middagen så blev det elflyg fram till mörkret tog över. Första dagen var vädret lite sämre så vi tog lokalbussen (biljett ingick i hotellrummet) ned till Grindelwald och turistade. Gerhard köpte nya kängor. Flygningen vid Grosse Scheidegg var lite svårare. Det fanns termik men blåsorna var lite svagare och färre. Troligen var vädret för bra! Luften var varm även på natten så att temperaturskillnaden blev liten och termiken dämpades. Sista två dagarna flög vi ihop med Martin T från Tyskland. Han flög häftigt med sina plan, nära och fort. Till slut lite för nära! Hans Shadow slog i vingen i hanget och det blev totalskrot av modellen (kom inte med på filmen). Även hans stora Eagle fick skador vid en dålig landning vilket är med på filmen. Förutom flygningen gick vi en dagsvandring.

På väg mot Frankrike tittade vi på Schweiz motsvarighet till Grand Canyon - Creux du Van. Inte så stort som i USA men spektakulärt ändå. Hanget stupar ca 200 meter vertikalt rakt ner. Totalt är hanget 500 meter högt över omgivningen. Ramla inte!

Orten Corps i Frankrike ligger i ett område som kallas Rhön-Alps. Här finns det fina gräsklädda hang på ca 1500 meters höjd. Efter lite letande hittade vi ett hotell en bit upp bergen där det var lite svalare. Det var drygt 30 grader nere i Corps! Som grädde på moset hade hotellets middagsservering i trädgården en underbar utsikt. Två flygdagar hann vi med. Den första på en kulle som var nödlandningsfält! Vi kallade kullen för skithanget för att det stank av fårskit. Tyvärr gick Markkus DG300 i backen här efter radiobortfall. Kärran blev skrot! Andra flygdagen i Corps var en av de bästa jag har upplevt i alperna. Sydhanget vid berget Obiou är 1700 möh med ca 600 fri höjd. Det blåste ca 10 m/s rakt på plus termik! Här fick vi sällskap av en belgare och ett glatt gäng från Marseille.

Resan fortsatte sedan norrut mot Vogeserna i östra Frankrike. Efter övernattning i St. Ame lades Markkus DG300 till sista vilan. Vi flög en förmiddag vid Schweisel (Retroplane 2007) innan färden forsatte till Blue Airlines. Här hämtade jag min ny större Pilatus B4.

Nästa dag hälsade vi på hemma hos Heiner i Höchstadt nordväst om Nürnberg. Vi flög sedan på Heiners hemmafält där även Willi anslöt.

Sista anhalten på väg hem var Wasserkuppe. Vi kollade in flygningen på sydhanget och naturligtvis segelflygmuseet.